Desondanks koos het ED voor de kop: 'Centrum auto-onvriendelijker'. Met deze negatieve insteek bewijst de krant zichzelf en de stad geen dienst, wat briefschrijvers met hun reacties in deze krant bevestigen.
Het pakket kortetermijnmaatregelen, bestaat in hoofdzaak uit twee onderdelen: 'Fast Forward' op de ringweg en 'Slow Motion' binnen de ring. Dit pakket loopt vooruit op de 'strategische mobiliteitsagenda' die nu wordt opgesteld en ook nog uitgebreid met alle partijen in de stad zal worden besproken.
De insteek van het stadsbestuur is hierbij niet het 'pesten' van de automobilist. Integendeel, Eindhoven is een stad die met de auto uitstekend bereikbaar is en dat willen we ook graag zo houden. Maar in het licht van deze ambitie zien wij ons gesteld voor twee majeure opgaven.
Aan de ene kant speelt het probleem van de luchtkwaliteit. Als wij uiterlijk in 2015 de bestaande knelpunten niet hebben weggewerkt, kan in onze stad geen enkel bouwplan meer gerealiseerd worden zonder uitgebreide toetsing van de effecten op de luchtkwaliteit. Een proces dat voor bouwprojecten tot extra bureaucratie, veel vertraging en hoge kosten zal leiden. Het is dus niet zo, zoals één van de briefschrijvers suggereert, dat wij de stad op slot dreigen te zetten. Integendeel, volgens het college moeten we er alles aan doen om dit te voorkomen aangezien anders de broodnodige en gewenste ontwikkeling van onze stad vrijwel volledig tot stilstand zal komen. De meest effectieve weg om de knelpunten weg te werken is het verminderen van de hoeveelheid (doorgaand) verkeer in het centrum.
Aan de andere kant is een belangrijk onderdeel van de gewenste doorontwikkeling van onze stad het vergroten van de kwaliteit van ons centrumgebied, voor bewoners, voor bezoekers én voor ondernemers. De mogelijkheden hiervoor zijn echter beperkt, aangezien de uitstekende (auto)bereikbaarheid van onze stad ertoe geleid heeft dat het centrum van Eindhoven ligt ingeklemd tussen twee drukke verkeersaders (Vestdijk en Keizersgracht/Wal). Hierdoor rijdt veel meer verkeer door het centrum dan nodig is. Bovendien ligt er een fysieke barrière tussen station, winkelgebied, de Bergen en het Stationskwartier. Dit is jammer, aangezien een betere koppeling tussen deze gebieden een enorme impuls kan geven in de kwaliteit van deze gebieden. De meest effectieve manier om dit te bereiken is wederom het verminderen van het (doorgaande) verkeer in het centrum.
Maar verkeer is als water en laat zich niet zo maar van zijn gebruikelijke route af 'sturen'. Zelfs niet wanneer we als overheid zouden besluiten om het 'pesten' van de automobilist tot speerpunt te verheffen. Nee, om het gedrag van mensen te veranderen, zullen we ze moeten 'verleiden' om een andere keuze te maken. Vandaar dat het college een totaalpakket heeft neergelegd waarbij de gehele ringweg wordt uitgerust met zogenaamde groene golven en deze zoveel mogelijk aan elkaar koppelt. De automobilist zal ervaren dat het gebruik van de ringweg een uitstekend alternatief is voor de routes door het centrum en dit geeft ons de ruimte om in het centrum meer ruimte te bieden aan voetganger en fiets. Een win-win- situatie dus feitelijk.
Voor de toekomst durven we ook verder te denken. Wat zijn de mogelijkheden om het stadscentrum nog verder te verbeteren met meer groen, een betere openbare ruimte en een prettige verblijfskwaliteit? Daarbij durven wij na te denken over vergaande aanpassingen, zoals het verbreken van bepaalde (auto)verbindingen ten gunste van deze verbeterslagen. Maar ook hierbij staat als een paal boven water dat dit alleen mogelijk is als we enerzijds borgen dat het centrum met al zijn voorzieningen en bewoners ook met de auto goed bereikbaar blijft en anderzijds de automobilist op een positieve manier enthousiast maken voor de keuzes die we maken. Daarom hebben wij vanaf het begin ervoor gekozen om bij dit proces veel partijen te betrekken.
Op 13 september gaan wij de eerste discussie aan met de raadscommissie en het uiteindelijke eindproduct wordt volgend jaar voor inspraak neergelegd voor de gehele stad. Wij hopen dat iedereen met ons mee wil denken en we staan open voor goede ideeën. Maar wel vanuit een positieve en constructieve insteek. Daarom is het jammer dat de discussie zich, mede door de redactionele keuzes van deze krant, nu vooral lijkt te richten op een negatief uitgangspunt en verkeerde aannames. Het gaat ons immers om de kansen die er voor onze stad liggen en die wij als stadsbestuur graag willen pakken. Een beetje hulp van diezelfde stad is hierbij van harte welkom!
Door Joost Helms, wethouder Mobiliteit in Eindhoven

Geen opmerkingen:
Een reactie posten